도메인 뷰포인트를 통한 소프트웨어 프로덕트 라인 아키텍처 설계방법들의 비교A Comparison of Software Product Line Architecture Design Methods from the Domain Viewpoint

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dc.contributor.author안, 휘-
dc.contributor.author강, 성원-
dc.contributor.author김, 진규-
dc.contributor.authorAhn, Hwi-
dc.contributor.authorKang, Sung Won-
dc.contributor.authorKim, Jin Kyu-
dc.date.accessioned2010-04-13T07:50:55Z-
dc.date.available2010-04-13T07:50:55Z-
dc.date.issued2009-04-
dc.identifier.citation정보과학회논문지, Vol. 21, No. 4, pp.107-120en
dc.identifier.issn1738-6322-
dc.identifier.urihttp://www.kiise.or.kr/-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10203/17668-
dc.description.abstract전통적 제조 산업에서는 제품 라인 생산 방식(Production line)이 사용되었는데, 소프트웨어 산업이 성숙해감에 따라 유사한 컨샙을 가진 소프트웨어 프로덕트 라인(SPL)이 소프트웨어 산업에 적용되고 있다. SPL 엔지니어링의 목표는 제품의 공통성과 가변성을 관리하여 개별 소프트웨어 제작에 사용하는 것이다. 이러한 SPL 아키텍처를 설계하는 방법으로 많은 방법들이 제시되었는데, 그 중 본 논문은 5개의 주요 설계방법들을 선택하였다. (COPA, FAST, FORM, KobrA, QADA) 각 방법들은 공통성과 가변성을 관리하고 이용하여 유사하지만 특징적인 개별 소프트웨어들을 제작한다는 기본적인 컨샙을 바탕으로 하고 있지만, 각각의 고유한 면모가 있다. 본 논문에서는 이러한 SPL 설계방법들을 가지고 인포메이션 소프트웨어와 임베디드 소프트웨어라는 두 개의 소프트웨어 도메인에 적용하여 아키텍처 뷰포인트 프레임워크 관점에서 비교를 진행할 것이다. 이를 위해 두 개의 소프트웨어 도메인의 특성에 대한 분석과 그 분석을 바탕으로 확립된 평가 기준을 제시할 것이다. 본 비교 결과를 통해 향후 인포메이션 소프트웨어, 혹은 임베디드 소프트웨어를 제작하는 개발자들이 SPL을 설계하고자 할 때 참고 할 수 있는 자료가 될 것이다.en
dc.language.isokoen
dc.publisher한국정보과학회en
dc.subject소프트웨어 프로덕트 라인en
dc.subject소프트웨어 아키텍처 뷰포인트 프레임워크en
dc.subject임베디드 소프트웨어en
dc.subject인포메이션 소프트웨어en
dc.subjectCOPAen
dc.subjectFASTen
dc.subjectFORMen
dc.subjectKobrAen
dc.subjectQADAen
dc.title도메인 뷰포인트를 통한 소프트웨어 프로덕트 라인 아키텍처 설계방법들의 비교en
dc.title.alternativeA Comparison of Software Product Line Architecture Design Methods from the Domain Viewpointen
dc.typeArticleen
dc.description.alternativeAbstractProduction line have been used in traditional industries. As software industry has matured, software product line which uses a similar concept have been adopted. The goal of Software Product Line (SPL) Engineering is to manage commonality and variability of products and to produce individual applications by using them. There are many proposed methods for designing SPLs. Among them, this paper has chosen five major methods, i.e. COPA, FAST, FORM, KobrA, QADA. Even though each method is based on the basic concept of SPL which is to produce similar, but specific individual applications by managing and using commonality and variability, they have their unique characters. In this paper, these SPL methods will be applied to two software domains which are Information software and Embedded software, and a comparison will be conducted from a architectural viewpoint framework. For this, analysis of two large software domains will be processed and based on this analysis, perspectives for evaluation will be created. Developers of information software or embedded software who will design SPL architecture can refer the result of this paper.en
dc.language.Alternativeen_USen
dc.subject.alternativeSoftware Product Lineen
dc.subject.alternativeSoftware architecture viewpoint frameworken
dc.subject.alternativeEmbedded software,en
dc.subject.alternativeInformation softwareen
dc.subject.alternativeCOPAen
dc.subject.alternativeFASTen
dc.subject.alternativeFORMen
dc.subject.alternativeKobrAen
dc.subject.alternativeQADAen

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